Piše: Borislav Radovanović
Analizirajući
pitanje postojanja i djelovanja organizovanog kriminaliteta kao jedne od
najopasnijih globalnih društvenih pojava, sa posebnim osvrtom na područje Republike Srpske i Bosne i
Hercegovine, možda začuđujuće, započeću citatom Hegela: „ Posljednji vrhunac
unutrašnjosti je mišljenje. Čovjek nije slobodan ako ne misli, jer onda se on
odnosi prema nečemu drugome.“. U svom djelu Filozofija povijesti, Hegel, još
početkom prošlog vijeka, obrazlaže pragmatizam Protestantske crkve manifestovan
u višestogodišnjem nastojanju širenja vlastitih ubjeđenja, ali uz bitan element
u vidu korištenja nasilja ( ratovi, pobune i sl. ). Pred kraj prošlog vijeka,
pa do današnjice, dolazimo do vrhunca
širenja Protestantizma na teritorije slavenskih naroda sa ciljem zauzimanja
prirodnih bogatstava kojima su ovi narodi raspolagali. Ovde na prvom mjestu
dolazimo do raspada SSSR početkom 90-ih godina, koji se sa aspekta pojave
organizovanog kriminaliteta posebno odrazio na način da je gotovo „preko noći“
oko milion pripadnika vojnih, policijskih, državnobezbjednosnih i drugih službi
ostalo bez posla, a time i bez osnovnih egzistencijalnih pretpostavki za
normalan život. Potrebno je posebno naglasiti kako u ovoj kritičnoj masi
značajan udio čini kategorija pripadnika specijalnih jedinica i visoko obučenih
pripadnika nacionalne bezbjednosti i obavještajnih službi, a koja ubrzo čini
okosnicu tzv. Ruske mafije, bar u ovom
današnjem, modernom, obličju.
Dalje, u okviru istog projekta,
unutar južnoslavenskih naroda istovremeno dolazi do krvavih ratova, kakve sa
današnje perspektive, a uobzirivši osnove vojnih doktrina, sa pretjeranom
sigurnošću i ne možemo nazvati ratovima, jer više liče na masovnu pljačku
vlastitog i drugih naroda od strane određenog kruga političko-vojnih oligarhija
unutar teritorija nad kojima su vladale. Ovakav stav jednostavno je braniti
činjenicama da su određeni uski krugovi iz sfere politike i oružanih snaga
kontrolisali sve robne i novčane tokove unutar sopstvenog područja, te se na
ovaj način enormno bogatili. Bogatstvo prikupljeno tokom ratnih dešavanja,
potom ista lica „ ulažu“ u proces privatizacije ( tokom tranzicije ) čime dodatno šire bogatstvo i uticaj. Bitno je
napomenuti kako se ovo dešava unutar tek formirane države BiH i njenih
entiteta, koji tek treba da definišu i uspostave osnovne društvene odnose i
institucije, a kakvo stanje odlično pogoduje daljem bjesomučnom „pljačkanju“
društva i građana. Ovde dolazim do gornjeg Hegelovog citata o slobodi
mišljenja, kakvo meni lično prilično onemogućava „teorijsko“ sagledavanje
problema. Naime, sa jedne strane prihvatljivi su naučno i empirijski zasnovani
stavovi većine teoretičara o obilježjima organizovanog kriminaliteta iz
korištene literature, ali sa druge strane, kao profesionalac, sudionik sam
proteklih dešavanja i o organizovanom kriminalu imam profesionalna saznanja.
Uglavnom ono što predstavlja osnov
mog vlastitog razmišljanja, nastalog objedinjavanjem teorije i prakse, jeste da
li u našem društvu postoji i djeluje organizovani kriminalitet? Ako postavimo
tezu da se organizovani kriminalitet kao negativna pojava manifestuje u jednom
društvu, koje ga prepoznaje i bori se protiv njega, pri čemu organizovani
kriminalitet čini određena manjinska društvena grupa kriminalaca i njihovih
kriminalnih saradnika u institucijama društva, onda dolazimo do objektivnog
viđenja ove pojave kakvo zastupa većina teoretičara. Ovde je bitno da postoji
kritična masa građana ( ogromna većina ), politička volja, razvijeno krivično
zakonodavstvo i potrebni pravni instrumenti, razvijene institucije društva i
drugi faktori suprostavljanja organizovanom kriminalitetu, koji su spremni i
sposobni prepoznati takvu pojavu, te se istoj sveobuhvatno i sadržajno suprostaviti.
Sa druge strane, ukoliko je jedno društvo u potpunosti politički, ekonomski,
pravno i ino neuređeno, u kom nosioci političke moći i državnih organa ili
instutucija ne poštuju zakone vlastitog društva, u kom je većina građana
kontinuirano izložena kršenju osnovnih prava, a istovremeno funkcionisanje
društva je takvo da su i sami prinuđeni kršiti propise radi egzinstencijalnog
preživljavanja, onda organizovani kriminalitet nije primarno pitanje takvog
društva, nego je to pitanje osnovnog uređenja i građanskog „sazrijevanja“.
Ovakvo stanje u našem društvu možda je najbiliže onom kakvo teorija poznaje iz
istraživanju postojanja „Mafije“ tokom IXX vijeka na Siciliji, kada nije
utvrđeno postojanje nekakve organizovane strukture kriminaliteta, nego je opšta
kriminalizacija društva nastala usljed
tranzicije društva i slabe centralne vlasti.
Нема коментара:
Постави коментар
Коментари не садрже мишљење аутора, нити исти одговара за недозволјен или непримјерен садржај коментара.