Nekoliko godina razmišljam o konceptu vraćanja oduzetih nadležnosti od Republike
Srpske, a posebno u kontekstu političkih animoziteta kakvi mjesecima polarizuju
i entitet i populaciju. Ovim tekstom želim doprinijeti opštem boljitku u vidu
predlaganja jednog sasvim novog koncepta uređenja Bosne i Hercegovine.
Posljednjih dana svjedočimo polarizaciji srpske
političke „elite“, podjelama na patriote i izdajnike, na partizane i četnike,
na hajduke i poturice, pa sve do cvrčaka i skakavaca. Koncept reorganizacije
vlasti na nivou Bosne i Hercegovine kakav ovim tekstom namjeravam predstaviti
javnosti više nikada neće Srpsku i srpski narod dovesti u situaciju da na
državnom i etničkom nivou vladaju različiti i međusobno sukobljeni politički
blokovi.
Drugi benefit kakav proizilazi iz mog prijedloga
ogleda se u vidu vraćanja Republici Srpskoj svih izgubljenih (ponajčešće
otetih) nadležnosti, uz čak sticanje novih nadležnosti. Konkretno, govorim o
poistovjećivanju Republike Srpske sa državom! Bojim se da će ovde mnogi
prekinuti sa čitanjem teksta uz pomisao da govorim o nemogućim maštarijama. No,
sve je moguće, a koncept kakav želim predstaviti je toliko jednostavan i
provodiv da me prosto čudi kako se drugi nisu dosjetili ničeg sličnog.
Prije nego pređem na detalje reorganizacije države
moram dati nekoliko naputnica strategijskog i konceptualnog karaktera. U tom
smislu vraćam se na Dejtonski mirovni sporazum kao najviši ustavno-politički
dokument ove zemlje. Mnogo toga se od Dejtona do danas promijenilo, ali je krucijalni
postulat ostao sačuvan: BiH čine tri naroda i dva entiteta! Moja ideja reorganizacije zasniva se na
bukvalnoj primjeni ovog postulata u vidu svojevrsne sinergije entitetskih i
državnih vlasti, uz jasan etnički paritet unutar institucija države i entiteta.
Sa stručnog stanovišta spreman sam prilično
argumentovano braniti stav da je uređenje države kakvo predlažem mnogo bliže esenciji
dogovorenog u Dejtonu u odnosu na „državnu skalameriju“ kakva je u međuvremenu
stvorena. Današnju BiH mnogi doživljavaju kao nefunkcionalnu i drugoročno
neodrživu državu (slažem se!), a da je na početku bila uspostavljena na način
kakav predlažem siguran sam da bi u ovom trenutku stanje bilo bitno i
kvalitativno drugačije.
Nadalje, konceptualno posmatrano oblik uređenja kakav
predlažem mnogo je jednostavniji, učinkovitiji, sadržajniji, stabilniji i bliži
ustavno-političkom uređenju zemlje. Pri tom prevenira gotovo iracionalne
podjele i animozitete (ili saveze) kakvima svjedočimo, politikantsko „prebacivanje
odgovornosti“ unutar različitih nivoa vlasti, pa sve do korupcije kao rak-rane
ovog društva. Konkretno govorim o mnogo kvalitetnijem uređenju društva! No,
krenimo redom.
ZAKONODAVNA VLAST
U organizaciji modernih država primarni/najviši oblik
vlasti čini zakonodavna vlast. Koncept kakav predlažem bazira se na sinergiji
ili JEDINSTVU entitetske i državne vlasti. Tu na prvom koraku predlažem
ukidanje neposrednog izbora za parlament države i prelazak na delegirani sistem.
Konkretno, na bazi jasno uspostavljenih kvota entitetskih i etničkih poslanika,
iz parlamenata entiteta određeni broj poslanika delegiramo u državni parlament.
U gornji dom delegiramo predstavnike političkih stranaka, dok u donji dom
delegiramo predstavnike naroda. Znači bez suštinske promjene dvodomnog predstavljanja
i uz promjenu načina izbora poslanika.
Na ovaj način određeni broj poslanika istovremeno su i
entitetski i državni poslanici, a izborni legitimitet crpe iz činjenice da su takvu
poziciju obezbjedili neposrednim izborom na entitetskom nivou. Istovremeno,
obzirom da su u pitanju delegirani poslanici njihovo političko djelovanje
direktno ovisi o stanju političkih odnosa u entitetskom parlamentu. Hoću da
kažem kako su krize slične ovoj
današnjoj u vidu različitih političkih blokova na državnom i entitetskom nivou
vlasti moguće samo u nekakvom kratkoročnom i ograničenom obličju.
Skupštinska većina parlamenta Srpske jednostavno promijeni delegate koji „talasaju“
na državnom nivou i nema tu prostora za višegodišnje krize poput aktuelne.
No, podjele i sukobe nikada ne treba postavljati kao
primarni oblik percipiranja rada državnih tijela. Tako i ovde možemo govoriti
kako jedinstvo entitetske i državne
zakonodanve vlasti donosi odličnu poziciju za brže i kvalitetnije usvajanje
zakona, za usklađivanje zakona na državnom i entitetskom nivou i ino. Uz to
moramo znati da su parlamenti najviša tijela kontrole rada drugih/nižih institucija.
Danas imamo poziciju da parlamentarna kontrola gotovo ne postoji, odnosno da su
parlamenti postali tek „produžene ruke“ izvršne vlasti, a društvo se ne gradi
tako i to je naprosto činjenica. Ako
ništa drugo, više nikada nećemo biti u poziciji da entitetske vlasti prebacuju
odgovornost na državne i obratno. Kada državne i entitetske vlasti čine
jedinstvo, onda je i odgovornost na jednoj i nedvosmislenoj adresi.
Dalje, najveći strah u BiH (osnovano ili ne) zasniva
se na majorizaciji. Zato je važno zadržati dvodomni parlament i Dom naroda.
Ukoliko bi zbog kratkoročnih ili politikantskih ponašanja pojedinaca došlo do
određenog narušavanja prava konstitutivnih naroda, Donji dom je taj korektor
kakav sprečava bilokakve oblike diskriminacije. Uz to podsjećam kako su državni
poslanici samo delegati entitetskih parlamenata, tako se svako sporno pitanje
preispituje na tom nivou zakonodavne vlasti.
U ovoj iracionalnoj državi sve je moguće, pa i
problemi unutar ovako konstituisane zakonodavne vlasti, no, nepobitno je da
ovakva organizacija predstavlja mnogo bolji oblik zaštite osnovnih konstituensa
države (entiteta i naroda) od ovog postojećeg.
IZVRŠNA VLAST
U odnosu na izvršnu vlast predlažem još jednostavniji
i učinkovitiji model u odnosu na zakonodavnu vlast. Na prvom koraku potrebno je
odlučiti o sastavu Savjeta ministara u smislu koliko ministarstava je ovoj
državi nužno potrebno. Uspostavljanje zakonodavne vlasti na prednje
predstavljenom modelu smatram da bitno pojednostavljuje taj dogovor obzirom da
štiti interese entiteta, ali i one interese entiteta kakve je moguće obezbjediti
samo preko državnih institucija.
Nakon toga pristupa se formiranju Savjeta ministara na
način da za svako ministarsko mjesto planiramo i zamjeničko mjesto (zamjenika
ministra sa jednakim pravima). Možemo to nazvati i suministrovanjem ili kako
god, ali poenta je da za svako ministarsko mjesto planiramo dva člana vlade. Ključno
je da ministarstva državnog nivoa vode resorni ministri entitetskih vlada.
Dakle, kao i u slučaju parlamentaraca, ministri državnog nivoa su istovremeno i
ministri entitetskih vlada. Primjera radi, ministar pravde Federacije je
istovremeno i resorni ministar Savjeta ministara, dok je njegov kolega iz
Srpske na poziciji njegovog zamjenika i sa istim ingerencijama.
Po pitanju predsjednika Savjeta ministara možemo
govoriti o istom principu predsjedavajućeg i zamjenika ili o rotaciji, ili kako
god, ali je suština da su premijeri entitetskih vlada nosioci ingerencija. Pri
tom, potrebno je osmisliti i izbalansirati etničku ravnopravnost unutar državne
vlade i mislim da to ne bi trebao biti problem (nešto slično već imamo).
U daljem, postavlja se logično pitanje: šta nam ukupno
donosi ovakav oblik JEDINSTVA IZVRŠNE VLASTI? Na prvom mjestu možemo govoriti o
izbalansiranosti vlasti u odnosu na štićenje interesa entiteta (kao
konstituensa države) i same države. Posao vlada je sačinjavanje zakonskih
prijedloga, gdje u samom startu entitetske i državne vlasti više nikada neće
biti u poziciji „izgovora“ o nemogućnosti funkcionisanja zbog drugih nivoa
vlasti. Potom, čest problem je odnos državnog i entitetskih budžeta. U ovakvoj
konstalaciji odnosa prosto je nemoguće „sukobljavanje“ oko budžetskih pitanja.
Kada isti tim odlučuje u kreiranju entitetskih i državnog budžeta onda samo
njihova nesposobnost može biti izgovor za neuspjehe.
Zatim, jedan od najvećih problema ove države leži u paralelizmu
institucija. Država i entiteti prosto se takmiče ko će oformiti više
nepotrebnih i nefunkcionalnih instituta, komisija, odbora i sličnih „lezilebovićkih
organa“. To se naprosto mora prekinuti i urediti. Zar nije logično da jedinstvo
entitetske i državne vlasti predstavlja najbolji osnov za rješavanje ovih
problema? Prednje predstavljeno jedinstvo parlamentarne vlasti prosto dodijeli
zadatak jedinstvenoj izvršnoj vlasti da to područje uredi u interesu i države i
entiteta, a na ministrima je da malčice „uključe mozgove“ (ukoliko nisu
sposobni za tako nešto – nudim im besplatnu pomoć).
Dakle, sinergija između državnih i entitetskih
izvršnih vlasti donosi nam mnogo funkcionalniju, organizovaniju i učinkovitiju
vlast kakva se može posvetiti problemima građana (umjesto sebi samima kako su
do sada činile).
SUDSKA VLAST
Na prvi pogled ovde je očekivati pomisao: naše
pravosuđe ni sam Bog ne može urediti! Ne bih se složio! Ukoliko uspostavimo
jedinstvo zakonodavne i izvršne vlasti kakvo sam prednje predstavio, a sa
jasnim ciljem i zadatkom da urede naše zakonodavstvo, onda smo načinili
najvažniju pretpostavku razvoja pravosuđa. Kada naše zakonodavne i izvršne
vlasti pokažu da su dosegle potreban nivo funkcionalne sposobnosti, a zbog čega
im ne bi omogućili onaj civilizacijski prihvatljiv uticaj na pravosudne organe.
Ovde posebno mislim na elemente izbora i kontrole rada. Pogrešna je premisa
kako sudska vlast treba i može da kontroliše izvršnu, a da to treba sprečavati
u suprotnom smislu. Ne, najbolja je uzajamna kontrola i zbog toga je prije par
hiljada godina osmišljen instrument žalbe. Pri tom ne treba zanemariti kako je
zakonodavna vlast najviše kontrolno tijelo u modernim društvima.
Kod nas je problem što Visoki sudski i tužilački
savjet se pojavljuje kao najviše tijelo kontrole rada pravosuđa, a najviši
oblik kršenja procedura kakvim se bavi jeste pitanje da li je neki sudija došao
pijan na ročište (disciplinskim prestupima). To je pogrešan model! Svojevremeno
smo se zavaravali tako što smo izbili bilokakav uticaj izvršne i zakonodavne
vlasti na sudsku, ali se to pokazalo kao pogrešno. Nakon preko decenije
zavaravanja krajnje je vrijeme da tu oblast vratimo u normalne tokove. Prednje
opisano jedinstvo izvršne i zakonodavne vlasti odlično je polazište da se
pravosuđe „dovede u red“ i na državnom i na nižim nivoima.
REZIME
Posljednje dvije decenije nepobitno su pokazale da je
ovakvo bosansko-hercegovačko društvo neodrživo. Ni mnogo bogatije zemlje od
naše ne bi opstale sa ovako skupim i komplikovanim (i nefunkcionalnim) sistemom
javne uprave. Nekakve promjene je nužno činiti, a ovim tekstom, ako ništa
drugo, nastojim čitaoce bar navesti na razmišljanje.
Ma kako to analizirali jedno je nepobitno – dobijamo mnogo
jednostavniji model uprave, a u jednostavnosti upravo leži osnovno polazište
efikasnosti, funkcionalnosti i ino. Zatim, govorim o mnogo jeftinijem modelu
uprave. Nije to samo pitanje koliko poslaničkih ili ministarskih funkcija
umanjujemo, nego i koliko sekretara i sekretarica, koliko savjetnika i vozača,
koliko kojekakvih partijskih uhljebljivača. Govorimo o desetinama (možda i
stotinama) miliona maraka na godišnjem nivou. To konkretno znači da bi se u
budućnosti morali mnogo manje zaduživati.
Dalje, što manje „funkcionera“ to znači i manje
korupcije (i kriminala). Kako moj prijatelj i sveštenik Slaviša nedavno reče –
kada bi u ovoj državi uspjeli samo jedan dan spriječiti korupciju uštedjeli
bismo ogroman novac. Jedinstvo vlasti kakvo sam prednje predstavio dobra je
pretpostavka smanjenja korupcije i najtežih oblika privrednog kriminala.
Prosto, ukoliko vlasti kako sam ih zamislio ostvare svoju najvažniju funkciju u
vidu normativnog i izvršnog funkcionisanja institucija već smo stvorili dobre
osnove za suzbijanje korupcije. I sprečavanje materijalne štete kakvu trpimo
zbog korupcije.
No, nije sve u parama (ima nešto i u evrima!). Ovde
govorim o tome da Republika Srpska vraća sve ingerencije države, a niti jednu
nadležnost ne prenosi na državni nivo ukoliko to nije u interesu entiteta i
naroda. Zatim, više nikada ne bismo došli u poziciju da strahujemo za budućnost
društva zbog politikantskih interesa zavađenih političkih blokova. Ili da svoje
ministre optužujemo za izdaju!? Moj sud jeste da je predstavljeni model preuređenje
BiH dobar po Republiku Srpsku, te da u tom pravcu trebamo težiti.
Нема коментара:
Постави коментар
Коментари не садрже мишљење аутора, нити исти одговара за недозволјен или непримјерен садржај коментара.