Društvena zajednica „PRAVDA ZA DAVIDA“ djeluje kroz višestruk spektar dimenzija: pravno, krivičnoprocesno, parlamentarno, građansko-aktivistički, medijski... Podaci našeg jedinstvenog djelovanja veličine su desenine miliona (znaju stručnjaci o čemu je riječ), tako da smo već stvorili pretpostavke da naučna i stručna zajednica to istražuju godinama.
No, imamo još mnogo toga za obaviti, a sad se moramo fokusirati na nešto šta bih okvirno nazvao „DAVID USTANOVBRANITELJ“. Unutar Anketnog odbora već smo detektovali pojedine zakonske odredbe čije promjene ćemo predložiti i vjerujemo da će biti usvojene. Te promjene kolokvijalno biće nazvane „DAVIDOV ZAKON“. No, mnogo važnije je ODBRANA USTAVA REPUBLIKE SRPSKE u domenu da Narodna skupština zauzme čvrst stav da NEĆE IZGLASATI zakonske izmjene u smislu da „Klevetu“ propišu kao krivično djelo.
Svima znane bitange redom su kao NAJVEĆI PROBLEM SRPSKE identifikovale to što „Kleveta“ nije propisana kao krivično djelo, pa zbog toga policija i tužilaštvo ne mogu hapsiti nikog ko kritikuje njihove moćnike. Činili bi oni svašta da im Ustav RS (a posebno Ustav BiH) to izričito ne zabranjuje.
Izvještaj članova Anketnog odbora ispred „PRAVDE ZA DAVIDA“ planiramo predati do četvrtka (narednog), a on će biti DIO IZVJEŠTAJA ODBORA, i zato molimo članove zajednice za prijedloge i sugestije.
Piše: Borislav Radovanović
Na prvom pojavljivanju pred Anketnim odborom koleginica Ljiljana Tešanović i ja obavijestili smo Odbor kako ćemo nakon saslušanja i razmatranja dokumentacije dostaviti izvještaj našem mandataru Davoru Dragičeviću i Odboru. Znači, od starta smo obezbijedili da izvještaj „PRAVDE ZA DAVIDA“ bude sadržajni element izvještaja koji će Anketni odbor podnijeti Narodnoj skupštini na NOVOM ZASJEDANJU POVODOM STRADANJA NAŠEG DAVIDA.
Ono šta javnost treba znati jeste da smo unutar Anketnog odbora od strarta nastojali da izbjegavamo politizaciju, a posebno zato što smo ispred „PRAVDE ZA DAVIDA“ nastupali kao NEPOLITIČKI SUBJEKT (kao zajednica građana u kojoj nikog ne zanima nečija vjera, etnija, državljanstvo, a najmanje političko angažovanje). I u tom dijelu, a šta transkripti nedvosmisleno dokazuju, ispoljeno je MAKSIMALNO JEDINSTVO ODBORA.
Sa te pozicije možemo sasvim osnovano procijeniti da će NAŠI PRIJEDLOZI u parlamentu biti usvojeni najvjerovatnije JEDNOGLASNO. U stvarima koje smo identifikovali kao probleme sistemske prirode svi smo istog stanovišta koje odredbe zakona treba mijenjati. Znači, stav odbora po onome šta je dosad prezentovano i nama poznato biće jedinstven (tome bar stremimo), a kako će se to kroz parlamentarnu raspravu NOVE SJEDNICE OKO DAVIDOVOG SLUČAJA i ODLUKE dalje materijalizovati vidjećemo.
Ono šta je najizvjesnije jeste da će zakonodavac policiji izričito naložiti da po prijavama nestanka neke osobe MORA djelovati odmah po prijavi, umjesto dosadašnje prakse da se čeka protek od 24 sata. Ta izmjena ostaće žargonski upamćena kao „DAVIDOV ZAKON“. Predložićemo parlamentu da vladi naloži čak donošenje posebnog propisa koji će urediti oblast traženja nestalih osoba, a onda će „DAVIDOV ZAKON“ dobiti mnogo mnogo veći značaj.
Sljedeći problem koji smo detektovali jeste taj da su tužioci i sudije zakonski zaštićeni od materijalne odgovornosti za svoje postupanje. Zamislite, dobijaju ogromne plate koje im obezbjeđuju građani (znamo kako siromašni), pa još isti ti građani moraju plaćati štetu (preko budžeta) koju sudije i tužioci produkuju svojim radom i neradom (u Davidovom slučaju posebno NERADOM). Teško da će to više moći!
Sljedeći naš prijedlog biće da parlament naredi MUP-u izradu Pravilnika o primjeni policijskih ovlaštenja, tako da se više nikada neće moći dogoditi da policija se „vadi“ na tužilaštvo, a tužilaštvo na policiju (kao u Davidovom slučaju). Pravnici odlično znaju zašto su pravilnici ključni opšti pravni akti kojima se preciziraju obaveze, ali i na kojima se ISPITUJE ODGOVORNOST. Davno smo najavili da nakon ubistva Davida Dragičevića Republika Srpska više neće biti ista. I neće!
U daljem valja razjasniti jednu „začkoljicu“ koju članovi „PRAVDE ZA DAVIDA“ trebaju znati. Moramo razdvojiti naše djelovanje unutar Narodne skupštine od krivično-procesnog, građanskog, uzbunjivačkog i inog djelovanja. Ljiljana i ja djelovali smo na bazi ODLUKE TIJELA PARLAMENTA kao parlamentarni subjekti sa svim pravima članova Anketnog odbora, osim prava glasanja. To što neki nisu razumjeli naš status i naša prava samo je njihov problem. I oko toga smo u odboru zauzeli JEDINSTVEN STAV!
Time dolazimo do ključnog pitanja – da li našim izvještajem POTEZATI PITANJA INDIVIDUALNE ODGOVORNOSTI POJEDINACA? Možemo mi direktno predložiti da se parlament izjašnjava o individualnoj odgovornosti pojedinaca, ali time direktno produkujemo političke obračune ili šta već. Idejni cilj Ljiljane i mene je vrlo jasan – da što više naših zapažanja i prijedloga uđe u konačni izvještaj Anketnog odbora. Možemo formalno predlagati „šta nam srcu drago“ (imamo tu moć!), ali valja znati da nemamo pravo glasanja. Sad, kako ne bi na kraju proizašlo bilokakvo nejedinstvo Anketnog odbora, dosad maksimalno ispoljeno, a ponajmanje kako neki naš prijedlog ne bi rezultirao PREGLASAVANJEM narodnog poslanika Drage Kalabića, moramo biti i mudri i ODGOVORNI.
U stvari „ključ“ leži u primjeni stručnih znanja. Zašto bi mi imenom i prezimenom bilokoga prozivali kad možemo uočeni propust ili problem jasno ukazati kroz konkretan član zakona? Zašto izgovarati imena, kad kroz funkcije zakonodavac jasno kaže ko je ODGOVORAN? Vjerujte, znamo na kojim sve elementima možemo sačuvati dosadašnje jedinstvo Anketnog odbora – sve do izglasavanja sadržaja izvještaja, a istovremeno potezati pitanja individalne odgovornosti. I zašto bi mi produkovali politička neslaganja, ako nam je konačni cilj PRAVEDNIJA, UREĐENIJA i FUNKCIONALNIJA REPUBLIKA SRPSKA? Ako već ne možemo oživjeti Davida, pa da bar ispoljimo onu nebrojeno puta izrečenu Davorovu volju – da zaštitimo našu djecu!
Nadam se da ste shvatili „parametre“ oko kojim molimo vaše prijedloge, sugestije i komentare. Nemojte se baviti krivičnom odgovornošću jer Anketni odbor za to nije nadležan. Uostalom, mi smo već pribavili mnoštvo dokaza krivične odgovornosti SAUČESNIKA ubistva Davida Dragičevića i sa te pozicije samo jednostavno čekamo procesuiranje neposrednih izvršilaca. U stvari radimo i na njihovoj identifikaciji, daljem prikupljanju dokaza i ino, ali da baš ulazimo u „građanska hapšenja“ malčice je problematično. No, svima znane pojedince ne treba iznenaditi ako posegnemo i za PRAVOM NA GRAĐANSKO HAPŠENJE.
P.S. Davno sam najavio kako ćemo jedna spodoba i ja neka pitanja raspravljati kad mu bude suđeno na SUDU BiH za organizovani kriminal, tako da se jučerašnjim događanjima nemam namjeru baviti U OVOM TRENUTKU. Zakoni i pravo su regulisali sve šta se događa (i šta se događalo!), baš kao što je pravno uređeno kolika će mi odšteta na kraju biti isplaćena. Zašto bih se ja bilokako trudio kad se odgovorni sami „zakopavaju“ upravo na fantastičan način?
Нема коментара:
Постави коментар
Коментари не садрже мишљење аутора, нити исти одговара за недозволјен или непримјерен садржај коментара.