недеља, 10. септембар 2017.

Pokret „TREĆI BLOK“: Šta radi ministrica Marina Pendeš?






Ovim saopštenjem javno pitamo Predsjedništvo BiH kad namjeravaju građane obavijestiti da je ministrica odbrane Marina Pendeš intenzivirala pregovore o aktiviranju Akcionog plana za članstvo u NATO (MAP)? Istovremeno pitamo institucije Republike Srpske da li su primjenom Mehanizma koordinacije ministrici odobrili ovakve postupke?

Analizom zvaničnih saopštenja Ministarstva odbrane BiH uočili smo da je ministrica Marina Pendeš nizom sastanaka i aktivnosti ubrzala proces pristupanja BiH NATO vojnom savezu. Sudeći po aktivnostima ovog ministarstva mogućnost da BiH (p)ostane vojno neutralna nije čak ni uzeta u razmatranje.

Istovremeno, sa drugim vojnim savezima, poput ODKB, nemamo čak ni uspostavljene kontakte. Apsolutno sve aktivnosti podređene su jednom cilju – ubrzanom pristupanju NATO savezu!

Nakon više sastanaka sa visokorangiranim zvaničnicima Sjedinjenih Država i NATO u Sarajevu, ministrica Pendeš danas učestvuje na NATO Konferenciji o izgradnji integriteta u sektoru odbrane u Vašingtonu. Konferencija je upriličena povodom obilježavanja 10-ogodišnjice od pokretanja ove inicijative, u kojoj su državno ministarstvo odbrane i Oružane snage uključene od samog početka.

Tokom višednevnog boravka planiran je niz bilateralnih sastanaka naše ministrice sa visokorangiranim zvaničnicima SAD i NATO, poput Hojt Jia, Breda Barklija,  Alejandra Alvargonzalesa, Patrika Šanahana, generala Josepa Lengyela i drugih. Imena i funkcije pomenutih govore da je Pendešovoj dat mnogo veći značaj o „panelistice“.

Sagledavajući ukupna dešavanja sasvim utemeljeno sumnjamo da pitanje pristupanja naše zemlje NATO savezu svedeno na nivo finalnih operativnih pregovora, odnosno da je aktiviranje Akcionog plana za pristupanje faktički započeto.

U tom kontekstu iz Pokreta „TREĆI BLOK“ javno pitamo nosioce najviših državnih i entitetskih funkcija kad građanima namjeravaju saopštiti da BiH definitivno uvode u Evroatlanski vojni savez? Istovremeno moramo upitati: zašto to čine u ovako konfuznoj i teškoj geopolitičkoj situaciji i sve izvjesnijeg oružanog sukobljavanja velikih sila?

Pritom pitamo koliko će građane koštati ovakvo vojno pozicioniranje pošto znamo da NATO nije „besplatan klub“? Zatim, šta konkretno naša zemlja dobija vojnim svrstavanjem, ali i sa kakvim opasnostima je to skopčano? Nadalje, pitamo zbog čega se sve navedeno odvija na krajnje netransparentan način i zašto o ovoj izuzetno važnoj odluci nema javne rasprave?

U konačnici pitamo nosioce političke i institucionalne moći Republike Srpske da li su primjenom Mehanizma koordinacije ministricu Pendeš ovlastili da u ime BiH pregovara sa NATO? Vidjeli smo da je oko pitanja pristupanja Transportnoj zajednici, kakva je u interesu i države i entiteta i građana, na primjeni Mehanizma koordinacije posebno insistirano. Zašto se isti mehanizam ne primjenjuje na aktivnosti ministrice Pendeš?

Građanima Srpske prodaju se mantre o referendumu, o skupštinskoj deklaraciji i slično, dok primarni mehanizam odlučivanja u BiH niko ni ne pominje. Nema Republika Srpska potrebe za nikakvim referendumima i deklaracijama. Dodvoljno je da insistiraju na primjeni mehanizma koordinacije i time blokiraju opisane aktivnosti Ministarstva odbrane dok se unutar države ne postigne dogovor oko vojnog pozicioniranja, pa sve do npr. insistiranja na vojnoj neutralnosti.

Da se politički predstavnici Republike Srpske ponašaju dvolično i manipulativno vidimo iz jedne eklatantne činjenice. Sve šta gospođa Pendeš i njeno ministarstvo čine zasnovano je na odluci Predsjedništva BiH iz 2009. godine o aktiviranju Akcionog plana za pristupanje u NATO, potpisanoj od predsjedavajućeg Nebojše Radmanovića (SNSD).

Zašto danas, na bazi promijenjenih geopolitičkih okolnosti, a posebno zbog narastajućih tenzija između svjetskih sila, institucije Republike Srpske nisu zatražile preispitivanje te/sporne odluke državnog predsjedništva? Treba apostrofirati i činjenicu da je Mladen Ivanić gotovo svakog radnog dana u mogućnosti da zvanično zatraži preispitivanje odluke. Međutim, niko od naših političkih predstavnika, ni na entitetskom, ni na državnom nivou, ne poseže za pravno validnim instrumentima kakavi obezbjeđuju stopiranje MAP projekta i podsticanje široke javne rasprave oko ovog iznimno važnog pitanja.

Zbog prednjih činjenica u Pokretu „TREĆI BLOK“ izražavamo duboko nepovjerenje prema svim političkim akterima državne i entitetskih vlasti. Ističemo da im građani nisu dali legitimitet za netransparentno, mešetarsko i politikantsko ponašanje spram iznimno složenog i krajnje opasnog pitanja vojnog pozicioniranja zemlje.

Upravo zbog loših iskustava (teškog ratnog stradanja) građani Bosne i Hercegovine trebaju insistirati da se pitanja bilokakvog vojnog svrstavanja rasprave unutar širokog društvenog dijaloga, te da se odlučivanje nikako ne smije prepustiti nakaradnim i odnarođenim političkim (kvazi)elitama.

Kao odgovoran politički subjekt Pokret „TREĆI BLOK“ predlaže da Predsjedništvo BiH naredi Ministarstvu odbrane momentalno stopiranje svih projekata evroatlanskih integracija. Potom da predsjedništvo angažuje tim eminentnih stručnjaka u oblasti bezbjednosti, koji bi istražio sve aspekte vojnog pozicioniranja BiH u odnosu na najveće i međusobno suprotstavljene vojne saveze, kao i opciju vojne neutralnosti, a posebno u kontekstu aktuelnih globalnih prijetnji i opasnosti.

Zatim predlažemo objavljivanje mišljenja angažovanih stručnjaka kako bi na toj bazi započeli široki društveni dijalog. Tek kad na osnovu transparentne javne rasprave iskristališemo određene stavove, principe i percepcije institucije treba da donesu adekvatne odluke. Normalno, punom primjenom Mehanizma koordinacije.

To je put kojim treba rješavati ovo izuzetno važno društeno pitanje, a sve drugo je tek puko politikanstvo i manipulacija.


POKRET „TREĆI BLOK“